25.5.2013

No se MAHA ja sen palautuminen raskauden jälkeen!

Oon viimeaikoina lueskellut useammastakin blogista masujuttuja, ja kun tänäaamuna olin itse jopa ihan tyytyväinen peilikuvaani, niin otin vähän kuvia tänhetkisestä tilanteesta ja päätin kirjoittaa vähän raskausmahasta ja palautumisesta ja sen sellaisesta. :)

Mullahan siis kävi siinä mielessä onnekkaasti, että mun raskausmasu ei missään vaiheessa ollut mikään erityisen iso. Leo oli syntyessään 52cm ja 3810g, eli ei mikään pieni, mutta jostain syystä se mun maha nyt vaan ei ollut mikään valtava. Olin kuvitellut, että mulle tulis kauheen iso raskausmaha, kun suvun naisilla on usein ollut isoja mahoja ja isoja vauvoja (itsekin olin jotain 4400g tms. ellen ihan väärin muista), mutta toisinpa kävi!

Tältä mun masu siis näytti loppuraskaudesta:

37+3

38+5
Toi 38+5 on valitettavasti viimeinen masukuva kun hukkasin viikoilla 39 ja jotain kuvatut, mutta ei se tuosta kyllä enää pahemmin kasvanut. Alkuun se oli tylsää kun raskaus oli puolessa välissä enkä yhtään näyttänyt siltä kun ei ollut masua ollenkaan, mutta lopussa olin kyllä tyytyväinen ettei masu ollut sen isompi. Pystyin käymään kävely- ja hölkkälenkeillä ja pitkillä (20km) pyörälenkeillä viimeiseen asti, eikä masu aiheuttanut suurempia liitoskipuja tai muita. Ainoastaan supistukset häiritsi liikuntaa viimeisillä viikoilla, mutta nekin meni aina pois kun rauhotin tahtia hetkeks.

Raskauden jälkeen palautuminen tapahtui myös varsin nopeasti.



Tältä maha näytti viisi päivää synnytyksen jälkeen. Kauheasti ei siis ollut enää mahaa jäljellä, ja tuostakin se pieneni parin viikon sisällä melkein kokonaan pois.

 Raskausarpia ei tullut kuin kaksi, noiden napalävistysreikien kohdalle meinaan. Mulla oli kaksi napalävistystä, ylhäällä ja alhaalla, ja otin ne pois jo aika alussa kun alkoivat tulla kipeiksi. Niiden kohdalle tuli sitten sellaiset raskausarvet, jotka yhdistää ne lävistysarvet napaan. :D Mutta ne ei juuri näy, vaikka mun napa ei kyllä oo mikään kovin kaunis nyt!

Raskauskilojahan mulle tuli sen 12 (63kg -> 75kg), joista 10 lähti ensimmäisen 2 kuukauden aikana pois. Painoin pitkään 65kg, kunnes sitten joulu ja muut herkuttelut sai painon taas nouseen muutamalla kilolla... Mutta ne kilot oon nyt saanut pois ja paino on taas siinä 65 tuntumassa.

Tuo 65 kiloa on mulle sellainen "ihan jees" paino, pituuttahan multa löytyy 168cm. Painoin muutama vuosi sitten 56kg, mutta toisaalta; sitä ennen olin viimeiset melkein kymmenen vuotta painanut 75-80kg. Oon siis aina ollut pyöreä tai jopa hieman ylipainoinen, kunnes 2010 laihdutin 20 kiloa, sinne 56 kiloon. Sen jälkeen painoa hiipi hieman takaisin ja tosiaan raskauden alkaessa painoin 63kg.

Tällä hetkellä tavoite olis painaa sellaiset 58-59 kiloa, joka on mulle juuri sopiva. Sinne 56 asti nyt ei oo tarvetta laihtua, mutta tuo vähän vajaa 60 oli mulle sellainen paino, jossa tunsin oloni hyväksi ja koin myös näyttäväni hyvältä.

No mutta, tässäpäs nyt se tämänhetkinen maha, ja muutenkin vähän tilannetta miltä näytän 65-kiloisena, sattumalta samat kotikesäshortsit jalassa kuin oli noissa 5 päivää synnytyksen jälkeen otetuissa kuvissa :D





Tosiaan, nyt olo on sellainen "ihan jees", mutta ei kuitenkaan vielä ihan täysin tyytyväinen. Maha ei oo ikinä ollut mikään ongelmakohta mulle, siihen oon nytkin ihan tyytyväinen, vaikka alavatsa pömpöttääkin enemmän kuin ennen ja hiilariövereiden jälkeen munkin maha näyttää siltä kuin olisin taas raskaana. Mutta noi reidet, takapuoli ja selkäpuolen jenkkakahvat... Ja ne takareisien selluliitit! :D

Eli nyt tavoite on saada painoa vielä vähän alas, ja sen jälkeen olis kiva, jos saisin järjestettyä Leolle edes pari kertaa viikossa säännöllisen hoitajan, että pääsisin salille käymään. Mutta se ei oo tällä hetkellä mahdollista, joten katsellaan sitä joskus toiste. Nyt keskityn terveelliseen ruokavalioon ja liikuntaan mitä voin tehdä laittamatta Leoo hoitoon!

15 kommenttia:

  1. Kun katoin bloggerista otsikon ja siinä näkyvän maha kuvan, ajattelin jo että ei voi olla totta! Että joka ikisessä blogissa mitä luen, odotetaan pikkukakkosta. :--D Ja minä vauvakuumeisena yritän pysyä tässä normaalitilassa. No, ei tässä sitten ollutkaan siitä kyse. ;) Mutta ompas ollut tosiaan pikkunen masu, mun maha oli tuon ekan kuvan kokoinen varmaan puolivälissä! Ja mahottoman hyvin oot palautunut! Mua harmittaa itteä suunnattomasti omasta napakorusta jääneet jäljet, jotka ei todellakaan ole kaunista katseltavaa.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha, joo ei sentään!! :D Näin sinkkuna yksinhuoltajana ei todellakaan oo pelkoa et Leo sais pitkään aikaan sisaruksia! :D

      Joo, ihmetytti kyllä kun oli niin pieni maha, kaikki neuvolatädit ja lääkäritkin sitä aina kommentoi! Kun kävin ensimmäisen kerran Suomessa varaamassa neuvola-aikaa Japanista paluun jälkeen ja kerroin viikkoja olevan 36, niin vastaanottovirkailija sanoi että "Oho! Et todellakaan näytä siltä että synnyttäisit 4 viikon päästä!" :D

      Noista kuvista ei oikein nää mutta napakorusta jääneet jäljet on mullakin aika ikävät! Mutta mulla on kyllä naamakin täynnä lävistysarpia, että suhtaudun niihin aika välinpitämättömästi nykyään :D

      Poista
    2. Heh. :D Mulla jotenki veny se korun paikka tosi ikävän näköseksi ja tuli kans pahat arvet, nyt se on sitten sillain kauniisti rypyssä se nahka siitä kohtaa.. :D

      Poista
  2. Voi vitstit, miten mukavan oloinen blogi! Pakko klikata lukijaksi ja lähteä seuraamaan teidän arkea. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! ♥ Sullakin on tosi kivan oloinen blogi, ryhdyin lukijaksi! :)

      Poista
  3. Löysin sun kommentin kautta tänne ja pakko jäädä seurailemaan. MUTTA HERRANJUMALA. sanoit että sulla oli pieni maha ja pieni se olikin, mutta toi palautuminen! Aivan käsittämätöntä siltikin! 5 päivää?! EIkä mitään jäljellä! Huhhuh, oon sanaton ja varmasti jo valmiiksi kateellinen : D!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, no joo! Se yllätti kyllä itsenikin miten nopeasti maha pieneni. 5 päivän jälkeen se ei ollut enää mikään erityisen iso varsinkaan vaatteet päällä, mutta tollainen oudon mallinen vaan! :'D Mutta hei, turha sitä on etukäteen kadehtia, kuitenkin sulla on vielä timmimpi maha joskus 3 päivää synnytyksen jälkeen! ;D

      Poista
    2. Tosi hurjaa kyllä! :) en mä usko et mulla niin hyvä tuuri olisi! Pessimisti ei pety : D

      Poista
  4. Mitä sinulle ja miehellenne tapahtui? Oletteko vielä yhteydessä, meinaako hän nähdä poikaansa ikinä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällä hetkellä ei itseasiassa olla minkäänlaisessa yhteydessä. En välitä näin julkisesti puhua kauheen tarkkaan näistä asioista, mutta sanotaan että eroamassa ollaan ja päätös oli minun, ja parempi näin. Leon isä ei ole koskaan poikaansa nähnyt enkä usko että tulee näkemäänkään. :/

      Poista
  5. siis olitteko te naimisissa? ja eikö leon isä asu jossain muualla? miks se ei oo nähnyt leoa? :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä oltiin ja paperilla ollaan siis edelleenkin naimisissa, eroprosessi kun kestää jonkin aikaa. Leon isä asuu Japanissa, eikä ole sieltä tullut Leoo koskaan tapaamaan. :/ Asuin siis itsekin Japanissa raskausaikana, mutta tulin kuukautta ennen laskettua aikaa Suomeen synnyttämään, ja jäinkin sitten tänne.

      Poista
  6. Ootpa ihan älyttömän hyvin palautunut! :o Yks kateellinen ilmoittautuu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! ♥ Mutta sun blogin kuvien perusteella sä oot kyllä reilusti hoikemmassa kunnossa kun mä! :D Maha on palautunut mulla ihan hyvin, mutta kilot tuntuu olevan ihan mahdottoman tiukassa!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...