15.5.2013

Pitkä pätkä turvaistuimista ja turvallisuudesta

Leo painaa tällä hetkellä n. 10kg, ja pituutta lienee jossain 75-80cm välillä, en tosin usko että 80 on vielä rikki. Tähän asti meillä on ollut käytössä Graco Logico S -turvakaukalo, jossa maksimipaino on 13kg ja maksimipituus 81cm. Nyt alkaa siis olla aiheellista ostaa Leolle turvaistuin, joten niissä merkeissä käytiin viime viikon lopulla Vauvatalo Johannassa vilkaisemassa turvaistuinten tarjontaa.

Aloitin keskustelun myyjän kanssa sanomalla, että mun ainoa kriteeri on, että pitää ehdottomasti saada selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään. Myyjä totesikin suoraan, että turvaistuimet, joissa ei saa selkää menosuuntaan, on liikkeessä ihan toisessa paikassa kuin muut turvaistuimet, ja niitä pääsee näkemään vain erikseen pyydettäessä. Tiesin heti, että täältä me ostetaan meidän turvaistuin!

Juteltiinkin sitten jonkin aikaa aiheesta, ja myyjä kertoi, että Ruotsissa turvaistuinten näyttötilaisuuksissa selkä tulosuuntaan asennettavat turvaistuimet esitellään takahuoneessa, sillä niitä pidetään suorastaan moraalittomina. Myyjä myös sanoi, että ei kenellekään asiakkaalle aio moraalisaarnaa pitää, mutta suosittelee kuitenkin että ostajat valitsisivat turvaistuimen jonka saa selkä menosuuntaan pitkään.

Suomessa Autoliittokin suosittelee, että lapset matkustaisivat selkä menosuuntaan mieluiten noin 4-vuotiaiksi asti. (lähde)

Tiedän ettei se aina ole realistista pitää lasta 4-vuotiaaksi selkä menosuuntaan, mutta aion pitää Leon selkä menosuuntaan niin pitkään kuin se vaan on mahdollista. Katsellaan sitten kun alkaa olla polvet liian koukussa, mutta näin pienenä Leo mahtuu vielä hyvin selkä menosuuntaan, ja hyvä niin.

Oon lukenut netistä tositarinoita taaperoista, joilla on niska murtunut kolarissa, kun on ollut kasvot menosuuntaan. Yksi tarina löytyy esimerkiksi tältä sivulta (18kk ikäisen kasvot menosuuntaan matkustaneen lapsen niska murtui kolarissa), muistan myös toisen tarinan jossa 2- vai 3-vuotiaalla pojalla oli niska katkennut kokonaan sisältäpäin nokkakolarin sattuessa (poika selvisi, mutta se oli suoranainen ihme, sillä yleensä tuosta ei selviä). En tosin löytänyt linkkiä tarinaan nopealla googletuksella, mutta jos joku sen haluaa niin voin sen kyllä vielä etsiä. Pointti tulee kuitenkin hyvinkin selväksi nopeallakin googlettamisella - etenkin jos googlettaa englanniksi, sillä googlen haussa tulee heti vastaan kymmeniä ja taas kymmeniä sivuja, joilla suositellaan pidennettyä selkä menosuuntaan matkustamista.

Noniin, tää alkaa nyt kuulostaa jo joltain saarnalta. En tuomitse ketään kuka laittaa lapsensa kasvot menosuuntaan, ja ehkä omakin mielipide olisi erilainen jos Leo huutais kaikki ajomatkat täyttä kurkkua selkä menosuuntaan matkustaessa. Jokainen tekee omat päätöksensä; nokkakolarin riski on kuitenkin niin pieni, että joillakin selkä menosuuntaan matkustamisen huonot puolet vievät voiton ja lapsi käännetään kasvot menosuuntaan aikaisin. Ja hyvä niin, sillä takapenkillä kiljuva lapsi varmasti vaikuttaa vanhempien keskittymiskykyyn, joka taas saattaa lisätä auto-onnettomuuden riskiä.

Myönnettäköön, että mä oon myös ehkä hieman ylivarovainen tämmösissä jutuissa. Pelkään tosi paljon auto-onnettomuuksia.

Oon itse kerran ollut auto-onnettomuudessa, reilu vuosi sitten raskaana ollessani, ja vaikka kenellekään ei käynyt säikähdystä kummemmin, molemmat autot menivät lunastukseen ja kokemus oli todella pysäyttävä.

Oli talvi ja liukasta. Kuskimme menetti auton hallinnan ja auto lähti luisumaan vastaantulijoiden kaistalle 60km/h vauhdilla. Vastaan tulleen auton kuskin nopeiden refleksien ansiosta auto ei ajanut nokka edellä meitä kohti, vaan kuski yritti ohjata autonsa sivutielle joka oli juuri kohdalla. Pakko nostaa hattua kuskille joka havaitsi tilanteemme ja huomasi sivutien niiden muutaman sekunnin aikana, jonka tapaus kesti. Autot törmäsivät kylki kylkeä vasten. Jos kuski olisi vaikka puhunut puhelimessa eikä huomannut että kuskimme ei enää hallinnut autoa, olisi auto ajanut nokka edellä suoraan meidän kylkeen, juuri sille puolelle jolla minä istuin takapenkillä ja Leon isä etupenkillä.

Autojen törmätessä kylki kylkeä vasten kenellekään matkustajalle ei kuitenkaan käynyt mitään, mutta se kerta sai silti miettimään. Auto-onnettomuus voi tapahtua kenelle tahansa. Tällä kertaa syy oli meidän kuskissa, mutta miettikääpä sen toisen auton kuskia - hän ajoi täysin liikennelakien mukaisesti, mutta ei silti mitenkään pystynyt estämään kolaria. Nopean toiminnan ansiosta kolari oli lievempi kuin olisi voinut olla, mutta kuskilla ei ollut mahdollisuutta estää kolaria omalla toiminnallaan. Ei siis koskaan tiedä, milloin joku edessä ajava tai vastaantuleva auto lähteekin luisuun tai tekee jotain muuta, mikä aiheuttaa kolarin jolle et itse voi mitään.

Siinä siis yksi syy minkä takia haluan seurata kaikkia lasten autossaoloon liittyviä turvallisuusohjeita mahdollisimman tarkasti. Olen opetellut Leon nykyisen turvakaukalon oikeaoppisen kiinnityksen YouTubesta videoita katsellen, enkä oo antanut muiden laittaa kaukaloa autoon kiinni jos olen itse ollut paikalla. Turvakaukaloiden kiinnitys saattaa kuulostaa helpolta, mutta siinä pitää huomioida kaukalon oikea kulma, turvavyön oikea reitti kiinnikkeiden välistä, ja turvavyön kireys. Samoin kaukalon omien vöiden tulisi olla riittävän kireällä, ettei vauva ampaise kuin ohjus kaukalosta kolarin sattuessa.

Loppujen lopuksi turvakaukalon ja turvaistuimen oikeaoppinen asennus on kuitenkin simppeliä kun sen kerran oppii.

Jokainen turvavyön kiinnitys on elämän ja kuoleman kysymys. (Autoliitto)


Nyt päästään sitten siihen varsinaiseen asiaan eli turvaistuimen valintaan! Tosiaan, olimme Vauvatalo Johannassa ja katselimme turvaistuimia. Myyjä esitteli meille 6-8 eri turvaistuinta, en nyt muista tarkalleen kuinkaa monta, ja paria kolmea pääsimme myös kokeilemaan liikkeessä olleen autonistuimen kanssa.

En vielä ostanut mitään, mutta tein jo alustavan päätöksen. Leon seuraavaksi turvaistuimeksi tulee todennäköisesti Klippan Triofix.


Triofixin hyvät puolet lyhyesti:
+ Helppo asennus ISOfixillä tai turvavyöllä
+ Telakkakiinnitys
+ Suunniteltu pitkitettyä selkä menosuuntaan matkustamista ajatellen
+ Kasvaa lapsen mukana (9-36kg)
+ 5-pistevyö
+ Kapea ja kompakti koko

Lue lisää täältä!

Kuten kuvasta ilmenee, Triofix on Suomessa suunniteltu ja valmistettu. Se nyt ei sikäli ole mulle mikään merkittävä seikka, mutta hyvä siinä mielessä, että Suomessa tosiaan suositellaan pitkään selkä menosuuntaan matkustamista, toisin kuin monissa Euroopan maissa. Vauvatalo Johannan myyjä sanoikin, että tämä istuin on suunniteltu nimenomaan ajatellen pidennetysti selkä menosuuntaan matkustamista.

Leo istui Triofixissä kaikista mukavimman oloisesti, selkä sopivan suorana mutta kuitenkin rennosti. Triofix oli myös tarjolla olleista turvaistuimista kaikista kapein. En tällä hetkellä omista autoa, mutta sitten jos ja kun sellaisen hommaan niin en todennäköisesti osta mitään isoa, joten kapea turvaistuin tuntuu kätevimmältä. Triofixiin tulee myös sellainen kiinnitysalusta, joka Autoliiton mukaan on turvallisempi kuin auton turvavöillä istuimen kiinnittäminen - joka sekin kyllä onnistuu jos kiinnitysalusta ei satu olemaan mukana.

Hintaa turvaistuimella oli Vauvatalo Johannassa 399e, mutta Triofix kulkee mukana pitkään ja sitä voi käyttää myös turvavyöistuimena isomman lapsen kanssa. Se siis kasvaa lapsen mukana; päänsuojaa voi nostaa melko korkealle ja istuinosassakin on hyvin tilaa kun ottaa tuon "vauvapehmusteen" pois. Jos en ihan väärin muista niin Vauvatalo Johannan oma 7-vuotias käyttää edelleen Triofixiä turvavyöistuimena. :)

Sen lisäksi että istuin siis menee monta vuotta, Leon turvakaukalo on myös ostettu Vauvatalo Johannasta ja saan siitä hieman hyvitystä turvaistuinta ostaessani. Ja niin, kuten sanottua niin oon aika ylisuojelevainen näissä jutuissa - monesta muusta jutusta voin tinkiä, mutta autoiluturvallisuudesta en.

Mitä turvaistuimia te muut olette ostaneet isommille vauvoille tai taaperoille? Minkälaisia ominaisuuksia halusitte turvaistuimella olevan?

Painotan tässä vielä kerran, että en todellakaan tuomitse ketään jonka lapsi kulkee kasvot menosuuntaan - kuten sanottua, se on ihan jokaisen oma asia ja joskus on vaan parempi laittaa kasvot menosuuntaan. :) Koen itseni kovin onnekkaaks sen takia että Leo viihtyy turvakaukalossa ja autossa tosi hyvin, voin vaan kuvitella että on tosi rankkaa autoilla vauvan kanssa joka ei viihdy autossa ollenkaan!

26 kommenttia:

  1. Mä oon suunnitellut ostavani sen recaron istuimen, mutta en nyt vielä tiedä, täytyy käydä ihan liikkeissä katsomassa ja keskustelemassa istuimista. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Turvaistuin on kyllä sen verran tärkeä ja yleensä aika hintavakin päätös, että kannattaa tosiaan keskustella asiasta ihan ammattilaisten kanssa ja kysyä heidän rehellistä mielipidettään! :)

      Poista
  2. Tosi hyvä kirjoitus! Oon tässä asiassa hyvin samoilla linjoilla sun kanssa. Vaikken itse ole koskaan auto-onnettomuuteen joutunut, jostain syystä pelkään sellaisen sattumista todella paljon ja näen kauhukuvia kolareista. Ehkä sen on aiheutanut lähipiirissä sattuneet onnettomuudet. Joka tapauksessa, olen myös kovin "ylivarovainen" autoilun suhteen ja en halua tinkiä turvallisuudesta. Mekin hetki sitten on vaihdettu pojalle turvaistuin autoon, meillä päädyttiin Britaxin Multi-techiin, ja on kyllä tykätty siitä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä kaikki ihmiset sais olla vähän ylivarovaisia liikenteessä, niin kaikilla olis paljon turvallisempaa! :D Hirvittää joskus katsella sellaisia kaahareita joilla on vaan NIIIIN kiire johonkin että on pakko vaarantaa oma ja muiden turvallisuus!

      Poista
  3. Meilla ei talla hetkella ole autoa. Vanha varastettiin ja talla hetkella ei ole rahaa ostaa uutta. Tarvitsemme turvaistuinta siis lahinna silloin, kun matkustamme jonkun muun auton kyydissa, taksissa tms. On todella vaikea loytaa hyvaa istuinta jonka saisi nopeasti asennettua autoon. Taksia kun ei kovin kauan voi pitaa odottamassa. Talla hetkella meilla ei viela ole uutta istuinta (olemme kayttaneet vain julkisia), koska en ole sopivaa loytanyt. Koska kaytto jaa kovin vahaiseksi en haluaisi myoskaan ihan tuhottomasti istuimesta maksaa. Asumme talla hetkella Briteissa ja taalta ei saa oikeastaan lainkaan selka menosuuntaan istuimia. Kaukalon jalkeen kaikki istuimet ovat naama menosuuntaan olevia. Aika jarkyttavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tossa tilanteessa on varmaan hankalaa kyllä löytää sopiva turvaistuin! Mäkin käytän pääasiassa julkisia Leon kanssa kun ei omaa autoa ole, mutta aina välillä tulee lähdettyä jonkun kyydissä johonkin niin pitäähän se turvaistuin olla. Toivottavasti tuo Klippan on helppo asentaa, en kyllä muista yhtään mitään sen asennuksesta :D

      Aika hurjaa ettei sieltä saa istuimia, joissa olis selkä menosuuntaan! Järkyttävää tosiaankin. :/ Toivottavasti löydätte sopivan istuimen!

      Poista
  4. En löytänyt tuon istuimen arvostelua autoliiton testeistä. Onko se siellä?

    Meillä käytössä istuin, jossa lapsi istuu kasvot menosuuntaan. Autoliiton testeissä saanut arvosanan hyvä. Kiddy Guardian Pro 2. Eli turvallinen sekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Istuin taitaa olla sen verran uusi ettei Autoliitto ole sitä vielä testannut, en meinaan itsekään aiemmin löytänyt istuinta Autoliiton sivuilta!

      Poista
  5. Nyt on jo Klippanikin ollut testissä. Kasvot menosuuntaan istuin palkin kanssa on saanut ensimmäisenä ja ainoana istuimena arvosanan erinomainen.

    http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/klippan-triofix-isofix-telakka-2/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä huomio, kiitos paljon linkistä!

      Yleisarvosana näyttää olevan vain tyydyttävä, mahtaakohan johtua noista istumismukavuudesta johtuvista miinuspisteistä. Onhan se toki aika kapea istua. Leo istui siinä tosi tyytyväisenä ja tukevan oloisesti, mutta ehkäpä se olisi isommalle lapselle sitten epämukavampi :)

      Poista
    2. http://www.autoliitto.fi/@Bin/7430566/0522%20Turvaistuintesti%20kev%C3%A4t%202013%20tulostaulukko.pdf

      Tuon linkin takaa löysin tarkemmin, että mistä arvosanat tulee.

      Poista
    3. Kyllä klippanin huono arvosana tulee turvallisuudesta, siinä on: melko suuri kuormitus sivutörmäyksessä. niinkuin selkä meno suuntaan istuimisssa yleensä.

      Poista
    4. Jep, huomasin kans tosta toisesta linkistä. :) Valitsen kyllä silti mieluummin selkä menosuuntaan olevan istuimen kun nokkakolareissa tulee kuitenkin paljon enemmän voimaa siihen kolariin kuin sivukolareissa!

      Poista
    5. Meillä ainakin meni valinta uusiksi. Tähän asti ei ole vielä ikinä yksikään istuin saanut erinomaista arvosanaa. Nyt näköjään tuo kiddyn palkillinen sai, joten mieluummin luovutaan näköjään vanhentuneesta suosituksesta kuin lapsen turvallisuudesta. Tuossa kuitenkin ainoana erittäin alhainen kuormitus sekä etu- että sivu törmäyksessä.

      http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/kiddy-phoenixfix-pro-2-2013/

      Poista
    6. Noihin palkki-istuimiin en itseasiassa oo vielä lainkaan tutustunut, mutta tarkoitus olisi ennen kuin teen viimeisen päätöksen turvaistuimesta! Kiitos linkistä, toi kuulostaa kyllä hyvältä!

      Poista
    7. No joo, ei tarvinut pitkään tutkia... http://www.youtube.com/watch?v=ik_9_FxAfrI&feature=player_embedded Tän videon jälkeen ei kyllä paljoa palkki-istuimet kiinnosta, tai tämän artikkelin http://yle.fi/uutiset/liikenneturva_lyttaa_lasten_palkki-istuimen_turvallisuuden/6547607 :/

      Poista
  6. No jokainen mielensä mukaan. Me kyllä kuitenkin luotetaan ennemmin virallisiin ja tasapuolisiin turvatesteihin, kuin johonkin ulkopuolisiin yksittäisiin maksettuihin "testeihin". Huomasitko muuten, että tuo video on britaxin "testaama".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua vaan kauhistuttaa ajatuskin siitä että lapsi on palkin alla ilman vyötä, oli se sitten miten vaan luotettava ja turvallinen Autoliiton testin mukaan :) Kuten tuosta artikkelista ilmenee, ruotsalaisessa +-testissä on maailman tiukimmat kriteerit, eikä siitä ole yksikään kasvot menosuuntaan -istuin päässyt läpi. Ruotsissa tunnutaan muutenkin olevan todella tarkkoja lapsen matkustusturvallisuuden suhteen, ja luotan kyllä ruotsalaisiin tutkimuksiin enemmän kuin Keski-Euroopassa teetettyihin (Keski-Euroopassa kun edelleen suositaan kasvot menosuuntaan -istuimia, enkä vaan edelleenkään ole vakuuttunut niiden turvallisuudesta, oli palkki tai ei).

      Mutta kuten sanoit, jokainen mielensä mukaan. Tähän vaikuttaa niin moni muukin asia kuin se, onko se lapsi nyt sitten kasvot menosuuntaan vai ei. Ja omalla varovaisuudella voi turvallisuutta lisätä tosi paljon, eikä vaikkapa kasvot tulosuuntaan istuessa pahoinvoiva tai pää punaisena rääkyvä lapsi ainakaan lisää turvallisuutta. Jokainen tekee omat päätöksensä :)

      Poista
    2. Onneksi tosiaan on vapaus valita :) Pitää kuitenkin lisätä vielä tuosta Klippanista se, että eihän ole läpäissyt tuota +testiä. Mutta onnea istuin viidakkoon, meidän valinta onkin jo onneksi päätetty :)

      Poista
    3. Joo siis tarkotinkin vaan että keskimääräisesti siinä selkä menosuuntaan -istuimet pärjää paremmin! :) Kiitos, tää on kyllä melkonen viidakko mut onneks oon jo aika hyvin hahmottanut mitä haluan istuimelta! :D

      Poista
    4. tässä linkki plustestattuihin (viimeisessä sarakkeessa plustestaus, tulos vihreällä): http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp

      yksikään pitkän käyttöiän istun ei ole tuota testiä läpäissyt!!! Plustesti on markkinointiväline jolla myydään kaikkia selkämenosuuntaan istuimia, huolimatta siitä ovatko ne sen läpäisseet :(

      Poista
    5. Hmmm, pitäisiköhän lopetaa koko autoilu...vaiko koko elämä, jotta olisi elämä vieläkin turvallisempaa(muille tienkäyttäjille)

      Poista
  7. Gröhöm.

    Jokainen varmaan pystyy näkemään, kuka tuon kuolettavan palkki-istuinvideon on youtubeen lisäänyt -.- Turvaistuinalalla vallitsevaa bussinesta tämä on :)

    Sivutörmäyssuojausta ei missäännimessä kannata aliarvioida. Kaistanvaihdoissa, taajamassa, ulosajoissa yms. tulevat kolaritilanteet ovat aina sivutörmäystilanteita. Suora etutörmäystilanne on aina nokkakolari, jolloin siis autot osuvat toisiinsa tasan nokikkain. Tämä poislukee yleensä esim. hirvikolarit.

    VastaaPoista
  8. Lisään vielä, että plustesti on kuitenkin puolueellinen testi - se on jo vuosia ollut "julkinen salaisuus", että ne varat, jota kukin turvaistuinvalmistaja plustestiä järjestävälle taholle myöntää,, pärjää parhaiten -.-

    VastaaPoista
  9. Hei.
    Mitä tulee autoliitontesteihin niin autoliittohan ei näitä penkkejä itse testaa kolaritilanne olosuhteissa vaan käyttö mahdollisuuksissa ja nämä kolari tilanne tulokset ovat otettu saksalaiselta testiradalta linkki löytyy autoliiton sivuilta. Tämä samainen testi rata on jäänyt kiinni testituloksien manipuloinnista kun testiradalla on testattu autoja eli kysymys onkin sitten onko penkkien testauksessa huijattu arvosanoissa. Käyttäkää hyvät ihmiset maalaisjärkeä koskien kasvot menosuuntaan matkustamista palkki-istuin ei ole mikään turvallinen penkki mitä taas testitulokset antavat olettaa todellisuudessa lapsi kun on palkkiistuimessa ja matkustaa kasvot menosuuntaan niin lapsen päänpaino on noin 25% koko kehon painosta eli ensinnä kolareissa painovoima tekee lapsen niska alueelle vahinkoa koska lapsen niska ei ole vielä kehittynyt tarpeeksi vahvaksi kuin vasta 3 vuoden paikkeilla. Toinen juttu on se että lapsi ei ole turvavöissä kiinni vaan edessä on metallipalkki joka on päällystetty pehmusteilla ja mitä kolari tilanteessa tapahtuu painottuu törmäysvoima lapsen sisäelimiin ja siitä sitten lapsi joutuu leikkaus saliin. Ruotsalainen +testi testaa kaikki turvaistuimet koska sen tarkoituksena on tehdä selväksi ihmisille että turvallisin tapa matkustaa lapsella on selkämenosuuntaan ja tämän takia kaikki palkki istuimet yms tulevat poistumaan 10 vuoden sisällä turvaistuinten jälleenmyyjiltä ja kaikki penkit ovat selkämenosuuntaan 9kg eteenpäin ja käännettäviä. Joten oikeesti käyttäkää järkeä ostaessanne istuinta lapselle kuka laittaa pikkulapsen kaukalosta istumaan kasvotmenosuuntaan ja vaikka ei olisi kolaria tullut lapsen matkustaessa kasvot menosuuntaan niin ei se silti kerro sitä että istuin olisi tosi hyvä koska siinä vaiheessa kun kolari tulee ja lapselle sattui jotakin peruuttamatonta niin ei siinä vaiheessa auta enää itkumarkkinoilla pieni lapsi kärsii oman vanhemman ajattelemattomuudesta ja sokeasta luottamuksesta huippuluotettaviin autoliiton "omiin" testeihin. Luotettavat testit löytyy autolehdistä.

    VastaaPoista
  10. Mielenkiintoista tarinaa. Faktat kylläkin täysin hukassa.

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...