18.1.2013

Nyt mullakin on se...

...nimittäin Canon EF 50mm f/1.8 II -linssi, joka tuntuu olevan suunnilleen joka toisella bloggaajalla. :) No ehkei ihan niin monella, mutta nopeasti ajateltuna tiedän että ainakin kolmella bloggaajalla joita seuraan on tuo linssi, ja veikkaan että todellisuudessa määrä on vielä suurempi!

kuva digivire.com

Ei kuitenkaan mikään ihme, että niin monella on juo tuuri linssi, sillä se on hinta-laatusuhteeltaan aivan huippuluokkaa. Linssiä ei myöskään kehu pelkät bloggaajat, vaan mulla on lähipiirissä/kavereissa 4 enemmän ja vähemmän ammattimaisesti kuvaavaa valokuvaajaa, ja heistäkin jokainen on ylistänyt kyseistä linssiä kovasti. Muutenkin linssi on saanut hyviä arvosteluita joka paikassa, ja ihan syystä.

Tilasin omani Digivire.com-sivuilta, hintaan 95e. Linssillä kesti kovin kauan tulla, sillä sain sen vasta tänään, vaikka tilasin jo joskus tammikuun ihan ensimmäisinä päivinä. Linssi kuitenkin maksaa monessa muussa paikassa jopa muutaman kympin enemmän, joten ei haittaa että toimitus vähän kestikin. :)

Harmi että sain linssin vasta niin myöhään tänään, että aurinko oli ehtinyt jo laskea, enkä siis päässyt kunnolla kokeilemaan linssiä vielä. Mutta enhän mä malttanut olla kokeilematta ihan huonevalossa, ja ai että, vaikka kuvista ei mitään hyviä tullutkaan niin tuntuma oli ihan erilainen ja tiedän jo, että tulen tuolla saamaan paljon parempia kuvia kuin tähän asti. Tähän asti käytössä on siis ollut vaan kitti (kameran mukana tullut peruslinssi).

Kylvettäjänä toimi pikkusiskoni

Valokuvauksellisesti tämä kuva ei ole mikään erikoinen, mutta Leolla oli niin mainio ilme, että laitetaan nyt kuitenkin. :D

Toivottavasti huomenna paistaa aurinko ulkona, että saadaan sisälle vähän enemmän valoa, niin pääsen kokeilemaan linssiä kunnolla. Täällä on viimeaikoina muutamana päivänä aurinko paistanutkin, mikä on tuntunut ihan oudolta kun ei oo aurinkoa juuri näkynyt moneen kuukauteen. Ensimmäistä kertaa tuli suoraa auringonvaloa tänne asuntoon sisälle asti, ja ollaan sentään asuttu täällä lokakuun lopusta asti!

Paremman valon innoittamana oon muutenkin kuvannut Leoo viime päivinä paljon enemmän kuin pitkään aikaan. Toivottavasti aurinko alkaa näyttäytyä enemmän, koska motivaatiota kuvaamiseen mulla löytyy mutta olosuhteet on olleet niin kehnot, etten oo viimeaikoina juuri kuvaillut yhtään mitään. (Seuraava hankinta on muuten lisäsalama kameraan!)

Voi että, odotan innolla kesää kun pääsen kuvaamaan Leoo ulos :) Sitten Leo osaa jo istua ja ehkä kävelläkin, joten voidaan viettää päiviä ulkona leikkien ja aina välillä kuvaillen ;) Meidän talon pihassa on pieni leikkikenttä hiekkalaatikoineen, keinuineen ja liukumäkineen, odotan niin innolla että päästään sinne Leon kanssa lämpimällä ilmalla!

Ainiin ja ihan sivuhuomiona, jos joku ei muista tai tiedä, niin kamera mulla on Canon EOS 1100D. Myös tuota kameraa näkee paljon bloggaajilla, eikä sekään ole ihme, sillä myös tuo kamera on hintaansa nähden erinomainen.

Kuinka moni teistä on kiinnostunut valokuvaamisesta? Onko kiinnostus alkanut vasta lapsen tai lapsien myötä vai oletko kuvaillut aiemminkin? Itse oon koko ikäni viettänyt valokuvauksen parissa, sillä äitini on valokuvaaja, mutta - kenties liiallisen altistuksen takia - en koskaan ollut ollut ihan hirveän kiinnostunut kuvaushommista ennen kuin vasta Leon syntymän jälkeen. :)

13 kommenttia:

  1. En kiireessä kerkee sen kummemmin kommentoimaan, mutta tuo kuva kyllä kiinnitti huomion. Ihana!! :)


    Enkä niin tiiä valokuvaamisesta perusjujuja enempää, joten en ala siitä mitään availemaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :D Toi ilme on niin mainio, tänäänkin Leo oli kieli pitkällä koko ajan!

      Poista
  2. Minua kiinnostaa valokuvaus ja olen kauan jo haaveillut järkkäristä, en tosin tiedä niistä mitään ja tämän hetkisellä rahatilanteella sellaista ei myöskään osteta. Jonain päivänä sitten. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen kyllä ostaan järkkärin jos on yhtään kiinnostusta, koska siitä se innostus sitten lähtee! :) Ja jos ei lähdekään niin järkkäreillä on yleensä ihan hyvä jälleenmyyntiarvo jos vaan pitää kameran hyvässä kunnossa. :D

      Toi 1100D on edullisimmasta päästä järkkäreitä, maksoin omastani vajaat 400e, n. 300 euron hintaankin saa mutta ilman kuvanvakaajaa. Mä halusin kuvanvakaajallisen. :)

      On toi silti tietysti iso summa rahaa, mutta toivottavasti saat joskus hommattua haluamas järkkärin! :)

      Poista
    2. Eiköhän sellanen tuu ostettua het kun pääsee takasin töihin, saa sitten kuvailla tuota lapsukaista oikein urakalla. :)

      Poista
  3. Toi on kyllä ehdottomasti ihan huippu putki muotokuvaukseen, saa todella teräviä kuvia.

    Mä olen itse kuvaillut jo vähän ennen Danielin syntymää, noi omat kissimissit on olleet kuvauskohteena. Mutta kyllä mä oon aina tykännyt kuvien ottamisesta. Oon tällänen perus amatöörikuvaaja :D Kuukauden kuvasaldo on keskimäärin 1000 kuvaa, kun niistä on epätarkat ja muuten huonot tai samaa toistavat kuvat poistetty :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo :) Oon ihan ihastunut tähän putkeen nyt! Todellakin sopii muotokuvaukseen loistavasti, ja mä en juuri muita kuvia otakaan :D

      Oho, aika paljon kuvia! Mullakin on kuvasaldo varmaan 1000 kuukaudessa, mutta sit kun poistan niistä epäterävät ja muut joita en hyväksy niin jää ehkä muutama kymmentä.. :D

      Poista
  4. Käytetäänkö tota yksinään vai sen perus kitin kanssa? Ootko tyytyväinen hankintaan just lasta kuvatessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yksin käytetään. :) Olen ihan todella tyytyväinen! Saa ihania kuvia lapsesta! Saa kyllä helposti epäteräviäkin jos pitää aukon kokona tuon 1.8 :D Mutta oon pyöritellyt aukkoa n. 2-3.2 välillä ja sillä oon saanut hyviä kuvia niin, että kasvot on terävät ja taustalla hyvät bokehit.

      Poista
    2. Okei... ehkä tuon uskallan hankkia :) on kuitenkin suht edullinen jos ei kauheasti käyttöä tulekaan.

      Poista
    3. Suosittelen! :) Se on myös niin suosittu että käytettynäkin saa varmasti myytyä eteenpäin esim. huuto.netissä jos käyttöä ei olekaan!

      Poista
  5. Nyt löytyy täältäkin ja oon kyllä tyytyväinen :) ps. ihana tämä sun blogin uusi ilme!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin! Kiva kuulla että oot tyytyväinen linssiin! :) Se on kyllä huippu linssi, mun tekee vaan mieli kuvailla kaikkea koko ajan! :D Ja kiitos!! :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...