25.1.2013

Salama!

Tein toissailtana vihdoinkin päätöksen ostaa lisäsalama kameraan, koska viimeaikoina kuvausintoa on riittänyt tosi paljon, mutta valoa ei. Ulkona on jatkuvasti pilvistä, päivät on lyhyitä, ja kattolampun valo ei riitä kuvaamiseen.

Tänään salama sitten saapui, ja otin jonkin verran kuvia kokeeksi. Seuraavat esimerkkikuvat on kaikki täysin muokkaamattomia, jotta näkisitte parhaiten miten tuo pelkkä salama jo vaikuttaa. :)

Ilman salamaa
Salaman kanssa (tarkennus tosin on käsivarressa, sori :D)
Ilman salamaa

Salaman kanssa
Pakko sanoa, että oon kyllä äärimmäisen tyytyväinen ostokseen. :) Salama tosin ei oo automaattiominaisuuksiltaan mikään huippu, eli manuaaliasetuksilla tulee paljon parempaa jälkeä. Näistä kuvista ilman salamaa otetut on puoliautomaatilla, salamalla otetut manuaalilla kuvattuja.

Salama on suunnattu mun pään ylitse takaviistoon, jolloin valo heijastuu katosta ja seinästä. Suoraan katosta heijastellessa valo tuli mun mielestä vähän liian ylhäältä ja aiheutti tylsiä varjoja naamalle, mutta onneks tuon salaman saa käännettyä myös taaksepäin. :)

Suoraan kohteeseen suunnattua salamaa en edes suostu käyttämään, siksi siis halusin lisäsalaman enkä ikinä käytä kameran omaa salamaa!

Ja jos jotakuta kiinnostaa, niin tuo ostamani salama tällainen:

Nissin Di622 Mark II

kuva verkkokauppa.com
Tilasin salaman Verkkokaupasta, täältä (linkin salama on Canonille sopiva, mutta näitä saa myös ainakin Nikonille ja Sonylle sopivina). Hintaa oli 129,90e + postikulut, eli lisäsalamaksi sieltä edullisimmasta päästä. Ei ehkä mikään markkinoiden paras, mutta suosittu edullinen salama joka ajaa asiansa ainakin harrastelijakuvauksessa. :)


Nyt alkaa olla mun kuvausvälineistö aika hyvällä mallilla. Pitkän putken haluan vielä jossain välissä, mutta se saa odottaa, ainakin kunnes löydän haluamani putken käytettynä hyvään hintaan. 


Mutta nyt mun on pakko siivota. Leo on nukkumassa ja ahdistaa kun kämpässä on sekaista!

14 kommenttia:

  1. Huomattava ero! Mä voisin alottaa vaikka siitä kameran hankkimisesta :D Ei tartteis tolla Iphonella ottaa noita kuvia ;)

    Ihanaa päivää teille! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siitä on ihan hyvä alottaa ;D Vauvoja on kyllä tosi kiva kuvata vähän paremmalla kameralla, että suosittelen jos yhtään on kiinnostusta :) Mutta on sille iPhonellekin käyttönsä, jos vaikka Leo tekee jotain hassua eikä jaksa tai ehdi kaivaa kunnon kameraa esille :D

      Kiitos samoin! <3

      Poista
    2. Näimpä!

      Mulla on pian haaste sulle mun blogissa :)

      Poista
  2. Mulla on suht samat "työkalut", mitä valokuvaamiseen tulee. Salamana mulla on tosin Canonin Speedlite 430EX II, joka tietääkseni vastaa tätä sun Nissiniä :) Näillä pääsee mun mielestä aika pitkälle jo amatöörinä. Tosi kivoja kuvia sulla, lisää näitä!

    Liityin sun lukijaksi hetki sitten, kiva blogi siis myös :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin kertoa salaisuuden: sun blogissa olevat kuvat oli yks syy minkä takia halusin lisäsalaman ;D Ne on niin ihanan näkösiä! :) Ja oon samaa mieltä että näillä pääsee amatöörinä jo pitkälle!

      Kiitos! <3 Ja samoin! :D

      Poista
    2. Haha eikä :D Muistin kyllä, että oot lukijana, mutta enhän mä tajunnut, että oot noin tarkkaan katsonut. Kiitosta vaan :)

      Poista
  3. No kyllä huomaan eron! Ihana hihan pureksija.. :)
    Mä oon miettiny kans salaman tai toisen objektiivin hankkimista (kun on vaan se kameran mukana tullut), mutta en tiedä kumpi ois kannattavampi, kun molempiin ei heti ainakaan oo varaa.. Mitään kun en kameroista tai kuvauksesta ymmärrä. :D Olis vaan kiva saada parempia kuvia Eelistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm, riippuu vähän siitä millaisissa olosuhteissa kuvailet! Jos teillä on hyvät valot kotona, niin sitten ehkä se objektiivi? Mutta jos valaistus on kauheen huonoa ja tuntuu ettei koskaan tuu kuvailtua, niin sitten varmaan salama olis hyvä ostos! :) Meillä on kauheen huonot valot niin iltaisin ei saanu oikein koskaan kuvia otettua! Valot pitäis muutenkin uusia kun on niin tympeetä olla hämärässä aina...

      Poista
  4. Minulla on kans tämä sama salama, ja oon kyllä ollut tyytyväinen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oonkin katsellut sun kuvia vähän sillä silmällä, että sullakin taitaa olla salama käytössä! :) Ihan eri luokkaa on kyllä sisällä otetut kuvat salaman kanssa!

      Poista
  5. Tahtoooooooo myöskin! ÄÄÄÄ. Ehkä mä ootan siihen et mulle tulee keväällä lomarahat :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen kyllä ehdottomasti ostaan sitten kun on varaa! :D Lisännyt mun kuvausintoa n. 100-kertaisesti! Tosin mun läppäri ei tykkää, kohta pitää alkaa raakata vanhempia kuvia pois kun alkaa kiintolevy täyttyä...

      Poista
  6. Mä ajattelin salamaks nissinin di466:sta sitten kun sen hankinnan aika tulee. En tedä onko suurta eroa tuohon sinun hankkimaasi, löysitkö sä jostain hyviä salamavertailua ennen ostopäätöstä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En itseasiassa, ostin salaman ihan hinnan ja arvosteluiden perusteella, mutta mitään varsinaisia vertailuja en katsellut :) Mä oon vielä ihan untamo näiden kaikkien laitteiden kanssa!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...